Övrigt

Lilla Augustpriset – intervju med Henning Bollmark

På måndag är det sista dagen som allmänheten kan lägga sin röst på de nominerade till Lilla Augustpriset. Vi räknar ner dagarna med att publicera några korta intervjuer med de nominerade. Först ut är Henning Bollmark som har skrivit bidraget Perspektiv – en rymdsaga om Medelhavet. En gripande sci-fi-novell med inspiration hämtad från den pågående flyktingkrisen. För att läsa bidraget och rösta går du in här!

Juryns motivering

henning-bollmark-foto-privat-kvadratRedan i det första stycket ger det högtidliga språket i Perspektiv – en rymdsaga om Medelhavet läsaren en ledtråd om att någonting storslaget ska hända. Och det gör det. En far och två barn på två olika skepp mot framtiden i Mittens Rike. När förutsättningarna plötsligt ändras måste fadern ta ett svårt beslut.

 

 

De tre första meningarna i texten:
”Det var den 11 325:e årsdagen av Skeppets ankomst till Hemvärlden. Månarna Rojava och Nasareth låg så placerade mellan sin moderplanet och Plejaderna, så att de senare stjärnornas stoftklädda, rödskimrande nebulosor skymdes helt för första gången på årtusenden. Det var tecknet som man hade väntat på.” För att läsa hela bidraget och rösta går du in här!

Vad är du förbannad på just nu?
Jag är förbannad på det offentliga samtalet, särskilt i hur man hanterar de riktigt svåra frågorna. Twitter är en usel plattform för mellanmänsklig kommunikation, och förtjänar inte sitt innehåll. TV-debatterna är plågsamt ytliga, och ofta rent antipolitiska. Ledarsidorna, ja vad ska man säga, Jan och Maria Berglin formulerade det schysst i en ruta om ämnet, typ ”Person A: Nu har den där journalisten skrivit igen om den där journalisten som skrev om den där journalisten… Person B: Står det något om att det är okej att vi andra läser det också?” Träd fram ur dimman, medieprofiler, tyckonomer och kommunikatörer! Axla det offentliga rummets samhällsbärande roll, innan någon destruktiv kraft gör det!

Hur föddes idén till din text?
Min text handlar om flyktingkrisen, mer specifikt om båtflyktingarna på Medelhavet. Man pratar så mycket om de här människorna som ett samhällsekonomiskt fenomen, vilket i sig inte alls är problematiskt, men utgångspunkten för varje saklig diskussion måste vara ett beslutsamt ställningstagande för ett antal moraliska grundantaganden. Därför räcker det inte att säga att migrationen hanteras objektivt bäst så och så, utan man måste påminna sig om varför vi ändå jobbar med de här frågorna. Från mitt håll är det pga övertygelsen om att även flyktingar är människor, och då ville jag skriva en berättelse som skildrar det.

Somliga skriver böcker i mobilen på väg till arbetet, andra beger sig till en stuga långt ut i ingenstans och stänger in sig. Hur ser din skrivprocess ut och vilka är förutsättningarna för att du ska komma igång med en riktigt bra text?
Jag skriver som jag jobbar med de flesta grejer; ganska tvunget systematiskt. Det blir sällan så mycket av det jag försöker göra annars. Jag segar igång, får inget flyt, det skiter sig, jag hanterar motgången dåligt, åsså lägger jag av med alltsammans. (Så gick det med fotbollen i lågstadiet, och Gud vet att fotbollslöshet är ett svårt handikapp för varje ung kille, med dagens könsroller!) Så jag skriver systematiskt. Skeletalt kunde man säga, inifrån och ut. ”X ska vara där, och sen ska det gå Y”, tills jag har hela texten i huvudet redan innan den börjar skrivas. Grovplan, skiss, genomarbete, finputs. Positivt med metoden: jag vet alltid vad jag håller på med, kan aldrig köra fast. Negativt med metoden: dödar passion, orsakar fyrkantighet, gör mig till en robot, beep-boop, m u s t   e r a d i c a t e   h u m a n i t y, osv osv.

Har du några tidigare favoriter bland dem som varit nominerade till Lilla August?
Självmordsbrev av Sofia Dorotea Svensson, en av förra årets texter, var verkligen kalas på alla vis. Den har ett sånt superskönt språk! Texten skulle kunna vara en ren inre monolog, och det är ett kvalitetstecken. Sofia vet verkligen hur man skriver mänskligt, vilket ju oftast är en mindre garanti för att texten faktiskt handlar om någonting. Ju mer tvunget ett språk är desto mindre säker kan man vara på att innehållet kommer finnas där mellan raderna, men ett rättframt och ärligt språk tvingar författaren att faktiskt förmedla en massa tankar och mening, och det är då det är värt något att läsa! Tycker jag!

Vad betyder nomineringen till Lilla Augustpriset för dig?
Som en av de andra nominerade sa så är ju nomineringen en bekräftelse på att man faktiskt kan det här, och det är ju himla kul att höra vad det än gäller. Sen tillkommer en massa kul sidogrejer! Typ att man har något like-inbringande att posta i sociala medier, man har något att prata om när man träffat folk man inte träffat på ett tag på stan och gått igenom de sedvanliga ”Äre bra rå?” och ”Arå, du rå?”, och man har pga Augustgalan chans att åka till Stockholm och äta en hotellfrukost vars kalorimängd borde kunde hålla en fattig student som en själv vid liv i alla fall höstterminen ut!

Skämt åsido så har jag här fått en fantastisk möjlighet till att på ett eller annat vis göra skrivande till en del av min framtid, och det är en verklig lyx som många begåvade unga skrivare i landet tyvärr aldrig kommer att få se röken av. För deras skull ska jag försöka! Jag är vansinnigt tacksam för min tur och mina goda förutsättningar, för juryns ynnest att nominera mig, och för alla er som intresserar er för Augustpriset och en stackars nervös och yrvaken grabb som jag! Tack!

Boktips: För mer ”fusk-sci-fi” lik min text kan jag rekommendera Christopher Priests Inverted World. Jag kan inte i närheten av tillräckligt mycket fysik och astronomi för att skriva verklighetstroget om interplanetära rymdresor utan får försöka hitta på det mesta på ett sätt som i alla fall blir ball läsning, och på samma vis är de bärande delarna av Priests bok mer eller mindre övernaturliga. Ball läsning är det dock, utan tvekan! Det är en sån bok som räcker mycket längre än sista sidan, världen som författaren målar upp fascinerar mig fortfarande långt efter att jag läste boken.

Vad gäller sagoelementet så finns det sjukt mycket kul sånt att hämta i de gamla islänningasagorna. Leta på ditt lokala bibliotek, fråga den äldsta bibliotekarien om var. Skithäftiga grejer, och relevanta igen i dagens fantasy-craze! Den moderna fantasyn växer ur medeltida litteratur, via gubbar som Tolkien som hämtade namn och karaktärer rakt ut Eddan! Gandalf och Thorin Ekenskölde är ursprungligen namnen på två mytologiska isländska dvärgar, fattar ni hur många LOTR-nördar man kan trumfa med sån trivia?

Liked it? Take a second to support Sofia on Patreon!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply