Övrigt

Femte dagen: en svår bok

Satt och funderade över vilken Judith Butler-bok det var som jag hade så jäkla svårt att ta mig igenom när jag läste Genusvetenskap 2003 (eller var det 2004?), men kom på att jag ju aldrig läste någon bok av henne. Jag läste bara artiklar, men det var banne mig svårt nog. En bok, däremot, som var svår, det var Michel Foucaults The History of Sexuality, som jag läste ungefär samtidigt som Butler-artiklarna. Jag läste den på engelska för att… jag var fylld av dåliga idéer tydligen. Den finns ju på svenska och för en tjugofemårig, skoltrött version av mig själv vore det kanske det bästa alternativet. Men jag föll väl för något slags grupptryck.

Jag ska ärligt säga att jag inte minns mycket av den här boken och jag tror faktiskt inte att jag hade jättekoll precis efter att jag läst ut den heller. Men det hindrade aldrig mig från att med viktig min referera till Michel som en av de stora tänkarna och tala om The History of Sexuality som ”ett fantastiskt verk alla borde läsa”. Jag är väldigt glad över att ingen läste den och kom tillbaka för att diskutera den med mig, för då hade de sannerligen slagit hål på den tunna gipsskiva som skulle föreställa mitt intellektuella jag.

Jag har kvar den. På engelska, men även en svensk översättning som jag köpte på antikvariat för några år sedan. Kanske försöker jag läsa den en dag, så att jag äntligen förstår vad jag menade med att han var en av de stora tänkarna. Vem vet!

9789171731555_large_sexualitetens-historia-1_haftad

 

Om boken, enligt Bokus:

Sexualitetens historia (i tre band) kom att bli hans sista verk. Utgångspunkten för det första bandet, Viljan att veta, är varför vi så insisterande hävdar att vi är sexuellt förtryckta. Foucault analyserar de ideologiska faktorer som genomsyrat maktens tal om sexualiteten. En förutsättning i det talet är att det finns en sanning att uppdaga om sexualiteten i oss och att den kan framträda i bekännelsens form. Makten vill veta, och den lyckas inte sällan göra sin vilja till vår egen. Från att ha betraktat sexualiteten som syndfull talar människan nu skuldtyngd om att hon borde bli mer frigjord. Det är detta spel mellan makt och vetande som Foucault undersöker, och han hävdar att det inte resulterat i vad makten avsett – en kontrollerbar sexualitet. Sexualiseringen har funnit nya, mångfaldiga uttrycksvägar via den väv av njutning-makt som den monogamt heterosexuella familjens privilegierade ställning givit tillgång till.

Liked it? Take a second to support Sofia on Patreon!

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Charlotta
    december 9, 2015 at 10:43

    När jag läste grundkursen i journalistikvetenskap fanns ”Borgerlig offentlighet” av Jürgen Habermas på läslistan. Jag kom väl en eller två sidor, sedan stötte jag på ordet ”plebejitetsacklamativ” och sedan dess har jag inte ens öppnat boken igen.Vad betyder det ens?! Jag har dock aldrig försökt hävda att Habermas är en stor tänkare.

    Annars är ”Foucaults pendel” av Umberto Eco en sjukt svårläst bok.

    • Reply
      Sofia
      december 9, 2015 at 18:58

      Plebejitetsacklamativ? Jag som alltid har trott att ”ecklesiastikminister” var svenskans svåraste ord!

    • Reply
      Katta
      december 11, 2015 at 20:55

      HA HA HA! VA? Jag måste lära mig vad det betyder och använda det i konversationer med folk och luta mig tillbaka och njuta av deras förvirring! Hoppas det är en synonym för något jätteanvändbart ord – som choklad eller kaffe.

    Leave a Reply